Romana


PRIMARIA COMUNEI DRACSENEI




PROIECTE INVESTITIONALE

  • Apa/canal - proiecte de investitie
  • Infrastuctura - reabilitare drumuri si poduri
  • Reabilitare scoli si gradinite
  • Construire camin cultural
  • Targ saptamanal - studiu de fezabilitate, proiectare

    STRATEGIA DE DEZVOLTARE ECONOMICO-SOCIALA A COMUNEI DRACSENEI 2008 - 2013
    CAPITOLUL I
    Caracteristicile unitATii administrativ-teritoriale
    Amplasare geografica si relief

    Comuna Dracsenei este asezata in nord-estul judetului Teleorman, pe valea paraului Burdea si ale paraiaselor Dracsenei si Zambreasca, de-a lungul drumului judetean DJ 612 B ce leaga satele intre ele pe o intindere de 7 km.
    Ea se afla la 45 km de mun. Alexandria, resedinta judetului, 15 km de mun. Rosiori de Vede si la 115 km de Bucuresti, capitala tarii.

    Suprafata, vecinatati
    Ca unitate administrativ - teritoriala, este formata din satele componente Dracsenei, Dracsani, Odobeasca si Satu-Vechi.
    Comuna Dracsenei ocupa o suprafata de 3809.88 ha, din care: in intravilan se afla 281.70 ha, iar in extravilan exista 3528.18 ha.
    Comuna Dracsenei se margineste la nord cu teritoriul comunei Beuca, la est cu teritoriul comunei Saceni, la sud cu teritoriul comunei Scrioastea si la vest cu teritoriul comunei Scrioastea si al comunei Didesti.

    Forme de relief, specificatii, influente
    Comuna Dracsenei se afla la intersectia paralelei de 44 grade 15 minute latitudine nordica cu meridianul de 25 grade longitudine estica.
    Ca forma de relief, aceasta face parte din subraionul Beuca al Campiei Gavanu-Burdea, precumpanitoare intre celalalte unitati geomorfologice care alcatuiesc teritoriul judetului Teleorman, cu ape curgatoare care si-au sapat vai adanci, despartite intre ele de lunci largi si paraie.
    O caracteristica a subraionului Beuca este bogatia de izvoare, unele cu debit deosebit de important, care apar in numar mare la baza versantilor vaii Burdea, element hidrologic destul de important, ce a atras de timpuriu numeroase asezari pe fundul vailor.
    Terenurile care apartin comunei Dracsenei se caracterizeaza printr-un relief de campie neted, pe care se gasesc mai multe maguri, aceste dealuri sau movile mai mari din care cele mai importante sunt: Magura Neagului, Magura din Livezi si Magura Cracani la Dracsenei, Magura din Vai, Magura lui Dan si Magura Spahii la Dracsani, Magura Matei la Odobeasca si Magura Morii la Satu-Vechi.
    O parte din ele sunt cunoscute sub numele de dealuri: Dealul Vacaru si Dealul Ceairu la Dracsenei, Dealul de la Glod, Dealul de la Cornet, Dealul Viilor si Rapele la Dracsani, Dealul Grui si Dealul Samarului la Odobeasca, Dealul Obaii si Dealul Vacilor la Satu-Vechi .
    
    Caracteristici pedologice ale solului
    Structura geologica a reliefului din comuna Dracsenei este asemanatoare cu structura geologica a Campiei Romane, in partea sa centrala.
    Profilul solului este de tipul ABC: orizontul A, de 25 - 45 cm, are o culoare bruna inchisa, cu nuanta roscata si structura faramicioasa, colturoasa; orizontul B, la care se trece treptat, este foarte dezvoltat (80 - 150 cm) si poate fimpartit in suborizonturi.
    Orizontul B, este de culoare brun-roscata, puternic argilizat, compact si prezinta o structura uniforma prismatica si separatii ferimagnetice; orizontul C, frecvent la adancimi cuprinse intre 120 si 200 cm.

    Caracteristici climatice
    Regimul climatic, specificitati, influente
    
    Comuna Dracsenei are o clima temperat continentala, de campie, cu influente de tranzitie. Verile sunt calduroase, uneori caniculare, si iernile friguroase; primaverile si toamnele sunt de obicei scurte.
    Temperatura medie anuala este de 10.50 C, temperatura media anuala a iernii este de -20,-30, temperatura medie a verii este de 21.50 C, iar temperatura medie a toamnei, de 10.90 C.
    Cea mai ridicata temperatura in prima jumatate a secolului  al XX - lea a fost de 39 grade C, in iulie 1934, iar cea mai coborata temperatura a fost in februarie 1929, cand s-au inregistrat - 38 grade C. A fost un ger atat de mare, incat scoarta copacilor batrani a crapat, fenomen nemaiantalnit in tara noastra. Deasemenea, la 30 ianuarie 1942, a fost inregistrata o temperatura de -28 grade C.
    Cea mai calduroasa iarna a fost in anul 1947, o iarna domoala, neobisnuit de calda, o iarna primavaratica, asa cum a prevazut-o Nicolae Topor in prima sa prognoza pe timp indelungat.

    Regimul precipitatiilor
    In comuna Dracsenei cad in medie 524 mm de precipitatii anual , ceeace inseamna 524 l/mp sau 5.240.000 l/ha.
    Pe anotimpuri, aceste precipitatii se repartizeaza astfel:
  • 87 mm iarna,
  • 132 mm primavara,
  • 180 mm vara,
  • 125 mm toamna.
    Perioade critice pentru agricultura sunt lunile aprilie (20 mm) si la sfarsitul lunilor septembrie si decembrie (20-25 m).
    Cele mai mari precipitatii lunare au fost inregistrate in iulie 1939 (204 mm), in februarie 1954 (169 mm) si in octombrie 1972 (177.1 mm), iar cele mai mici precipitatii lunare au fost inregistrate in 1947 si in februarie 1994 (1mm lunar), iar in aprilie 1968, octombrie 1969, septembrie 1970, septembrie 1975 si noiembrie 1986 nu s-au inregistrat precipitatii.
    Cele mai mari cantitati de apa cazute in 24 de ore de ore in comuna Dracsenei s-au inregistrat la 5 si 19 iulie 1970, cand pluviometrul de la punctul meteorologic Dracsani a inregistrat 54.0 si respectiv 69.3 mm.

    Regimul eolian
    In comuna Dracsenei, ca in intreaga tara, bat vanturi neregulate, din diferite directii. Cele mai insemnate sunt Crivatul, Austrul, Baltaretul si Vantul de nord-vest.
    Uneori vanturile sunt folositoare, pentru ca aduc ploi si ninsori, alteori sunt pagubitoare, pentru ca maresc uscaciunea solului in timpul secetelor, iar in timpul iernii aduc ger si zapada, pe care uneori nu o depun uniform pe intreaga suprafata a solului, dand nastere la nameti de 2-3 metri, care izoleaza unele case si asezari si impiedica circulatia pe sosele si cai ferate.

    Retea hidrografica
    Cursurile de apa;
     Cea mai mare apa care curge pe teritoriul comunei Dracsenei este paraul Burdea, care izvoraste din Judetul Arges, de langa comuna Caldararu, satul Strambeni, si se varsa in raul Vedea, langa satul Albesti.
    Intre Dracsenei si Dracsani, paraul Burdea formeaza mai multe meandre, pe care localnicii le numesc "coturi", din care cauza terenul de pasune cuprins intre intre aceste meandre este forte fertil, foarte bun pentru fan si hrana animalelor, in special prin pasunat.
    Ca afluenti, Burdea primeste pe dreapta paraiasele Hodorogul si Dracsenelul iar pe stanga Zambreasca si Dorobantul.
    
    Populatie (conform ultimului recensamant)
  • Numarul populatiei:
    • Numarul total de locuitori din comuna = 2.144, din care:
    • barbati = 1050 persoane,
    • femei = 1094 persoane.
  • Pe grupe de varsata:
    • nr. persoane in varsta de la 0 - 16 ani = 299 - 13,96 %,
    • nr. persoane in varsta de la 17 - 65 ani = 1.236 - 57,65 %,
    • nr. persoane in varsta de la 66 - 80 ani = 483 - 22,52 %,
    • nr. persoane in varsta de peste 80 ani = 126 - 5,87 %,
  • c) Numar locuitori pe sate
    • satul Dracsenei: - 960 locuitori,
    • satul Dracsani: - 555 locuitori,
    • satul Odobeasca: - 460 locuitori,
    • satul Satu-Vechi: - 169 locuitori.
  • d) Numar gospodarii = 953/ comuna, din care:
    • satul Dracsenei = 415 gospodarii,
    • satul Dracsani = 308 gospodarii,
    • satul Odobeasca = 150 gospodarii,
    • satul Satu - Vechi = 80 gospodarii.
    Drumuri Nationale, judetene, comunale
    Drumuri judetene:
  • DJ 612 B  Rosiorii de Vede - Dobrotesti
  • Reteaua de strazi, drumuri locale si drumuri comunale = 53.6 Km, din care :
  • drum de pamant = 12.6 Km,
  • drum pietruit = 40.0 Km,
  • drum asfaltat = 1.0 Km.                        
    Cai ferate:
  • halta CFR  Dracsenei deserveste calatori navetisti din toata comuna.

    Dezvoltare economica:
  • Nr. persoane ocupate in diverse activitati = 1236 persoane, din care:
  • in agricultura = 748 persoane, adica 61%,
  • in alte activitati productive = 396 persoane, adica 32%,
  • in activitati de prestari servicii = 27 persoane, adica 3%,
  • persoane fara niciun loc de munca = 65 persoane, adica 5%.
  • Efective aproximative de animale:
  • bovine 634;
  • porci 460;
  • ovine 1085;
  • cabaline 200;
  • pasari 12.000;
    Turism: obiectivele turistice din zona sunt datorate conditiilor naturale, vietii istorice si culturale continue si indelungate pe aceste meleaguri. Principalele obiective de interes sunt:
    • Muzeul de Etnografie si Folclor Dracani,
    • Casa Memoriala "Anton A. Popescu" Dracsani,
    • Scoala Eleonora si Nicolae Vladoianu Dracsani,
    • Biserica Sf. Nicolae Dracsani.
  • Educatie: scoli aflate pe raza comunei:
    • Scoala cu Clasele I-VIII Dracsani,
    • Scoala cu Clasele I-III Dracsenei,
    • Scoala cu Clasele I-III Odobeasca,
  • Gradinita Dracsenei.
    Infrastructuri locale:

  • Institutii publice - cultura, ocrotirea sanatatii:
  • Primaria comunei Dracsenei,  
  • Biblioteca Comunala Dracsenei,
  • Serviciul Public de Paza Proprie,
  • Serviciul Voluntar pentru Situatii de Urgenta,
  • Dispensarul comunal, in care functioneaza doua cabinete medicale individuale, un cabinet stomatologic, o punct farmaceutic si un cabinet asistent medical comunitar;
  • Circumscriptia sanitar - veterinara Dracsenei;
  • Muzeul satesc Dracsani;
  • Scoala cu clasele I-VIII Dracsani,
  • Scoala cu clasele I-IV Odobeasca,
  • Scoala cu clasele I-IV Dracsenei,
  • Gradinita Dracsenei,
    Analiza SWOT a zonei pune in evidenta urmatoarele puncte tari, puncte slabe, oportunitati si amenintari:
    Puncte tari

  • Accesibilitate pe mai multe cai ( rutire si CFR),
  • Comuna dispune de suprafete de terenuri agricole, cu soluri fertile, propice unei pomiculturi si  zootehnii moderne si alte plante melifere favorabile apiculturii,
  • Vointa politica, profesionismul si capacitatea organizatorica a conducerii Primariei Dracsenei,
  • Teren disponibil pentru dezvoltare,
  • Mediu natural nepoluat,
  • Practicarea unei agriculturi predominant ecologice,
  • Traditie in cultivarea legumelor si cresterea animalelor.
    Puncte slabe
  • Infrastructura de transport insuficient dezvoltata, inclusiv lipsa legaturii directe cu culoarul de transport rutier Rosiorii de Vede - Pitesti;
  • Infrastructura de utilitati si mediu slab dezvoltata sau inexistenta (canalizare, epurare, gaze, managementul deseurilor, comunicatii);
  • Activitati in faza incipienta de atragere a investitiilor straine directe;
  • Infrastructura de afaceri in stadiu incipient de dezvoltare (inclusiv pentru agricultura);
  • Rata somajului ridicata,
  • Zona rurala cu o pondere mare a populatiei ocupate in agricultura si o rentabilitate scazuta a activitatilor agricole datorata faramitarii terenurilor, unitatilor productive mici, mecanizarii reduse etc;
  • Probleme serioase cu saracia din mediul rural, servicii sociale precare;
  • Probleme de mediu, in mod special privind managementul deseurilor;
  • Cresterea in continuu a costului vietii ;
  • Decalaj intre pregatirea oferita de scoala si cerintele pietei muncii;
  • Disparitati educationale intre mediul rural si urban;
  • Infrastructura de educatie insuficienta si neadaptata standardelor moderne in materie;
  • Decalaj informational fata de mediul urban;
  • Dezvoltarea limitata a sectorului industrial;
  • Slaba educatie antreprenoriala.
    Oportunitati

  • Posibilitatea de accesare a fondurilor externe si interne;
  • Dezvoltarea sectorului serviciilor va oferi oportunitati pentru crearea de noi locuri de munca;
  • UE aloca fonduri substantiale pentru protectia mediului si resurse umane;
  • Potential crescut pentru agricultura ecologica, in mod special apicultura, pomicultura si zootehnia;
  • Disponibilitatea fortei de munca pentru recalificare si dezvoltarea abilitatilor;
  • Procesarea locala a produselor agricole
  • Cresterea performantei institutionale a administratiei publice prin implementarea coerenta si generalizata de sisteme informatice integrate, in contextul realizarii la nivel de judet unei retele intranet;
  • Dezvoltarea infrastructurii;
  • Initierea unor contacte directe cu institutii si organizatii regionale si internationale sau alti parteneri interni si externi;
  • Evitarea cresterii numarului de someri prin adoptarea liniilor directoare ale Uniunii Europene privind ocuparea fortei de munca, cresterea mobilitatii, flexibilitatii si adaptabilitatii fortei de munca, garantarea sanselor egale, dezvoltarea spiritului intreprinzator al angajatorilor si al persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca;
    Pericole
  • Emigrare si migratia persoanelor calificate,
  • Imbatranirea populatiei,
  • Schimbarea legislatiei (neputinta de a corespunde cerintelor, obligatiilor fata de UE),
  • Saracie,
  • Schimbari politice la nivel local si regional,
    Viziunea si obiectivele privind dezvoltarea economico-sociala a comunei
    Viziunea de dezvoltare economico-sociala
    "Dezvoltarea durabila si echilibrata a zonei, implicit a comunei, prin crearea si sustinerea unui mediu economico - social competitiv, stabil, sanatos si diversificat, care sa asigure cresterea economica continua si cresterea calitatii vietii cetatenilor"

    Obiective strategice:
    Analiza resurselor si a problemelor cu care se confrunta, a necesitatilor si prioritatilor de dezvoltare, a masurilor de interventie in baza prerogativelor legale, conferite Consiliului Local Dracsenei, face necesara identificarea unor obiective strategice menite sa constituie cadrul necesar unei evolutii economico - sociale adecvate pentru perioada 2008 - 2013.
    In acest scop Consiliul Local Dracsenei isi propune urmatoarele obiective:
  • Ridicarea calitatii vietii locuitorilor comunei;
  • Protectia mediului inconjurator si a naturii, dezvoltarea si reabilitarea infrastructurii de mediu;
  • Promovarea unei agriculturi performante, modernizarea infrastructurii fizice si de utilitati publice pentru revigorarea spatiului rural in vederea creerii conditiilor de viata compatibile cu mediul urban;
  • Promovarea parteneriatului public - privat si crearea de oportunitati si facilitati pentru potentialii investitori autohtoni sau straini;
  • Sporirea competitivitatii tuturor sectoarelor de activitate;
  • Valorificarea potentialului turistic local si zonal;
  • Dezvoltarea infrastructurii de afaceri;
  • Dezvoltarea infrastructurii de sanatate;
  • Dezvoltarea infrastructurii educationale si culturale;
  • Initierea unor masuri pentru dezvoltarea micii industrii.
    Obiective specifice
    Prezenta strategie a fost conceputa pentru a sprijini, prin mijloace si instrumente specifice administratiei publice locale, atingerea obiectivelor strategice de dezvoltare economico - sociala a localitatii, in concordanta cu actiunile prevazute in Programul de Guvernare 2007 - 2013 si are in vedere urmatoarele:
  • Cresterea gradului de absortie a fondurilor nerambursabile puse la dispozitia judetului, cresterea capacitatii institutionale a administratiei publice locale cu privire la derularea fondurilor de coeziune si a celor structurale;
  • Dezvoltarea mediului de afaceri luand exemplul sistemelor sociale si politice occidentale pentru crearea unei economii functionale, bazata pe libera initiativa, flexibilitatea si mobilitatea fortei de munca, reducerea birocratiei;
  • Reabilitarea si modernizarea unitatilor de invatamant, inclusiv prin generalizarea instruirii in domeniul folosirii tehnicii de calcul si invatarii intensive a limbilor straine; organizarea de cursuri de religie care sa promoveze ideea ca omul reprezinta interfata dintre natura si Fiinta Suprema;
  • Reabilitarea si modernizarea unitatilor de cultura, inclusiv asigurarea bazei materiale necesara punerii in valoare, prin programe si actiuni concrete, a elementelor culturale traditionale;
  • Punerea in practica a reglementarilor legale privind protectia sociala ;
  • Integrarea agriculturii si dezvoltarii rurale in Politica Agricola Comuna a Uniunii Europene, prin stimularea transformarii gospodariilor taranesti in ferme familiale cu caracter comercial, incurajarea parteneriatului public - privat pentru valorificarea corespunzatoare a produselor agricole, modernizarea infrastructurii rurale, implementarea tehnicilor agricole moderne si performante, asigurarea cadrului urbanistic pentru dezvoltarea economico - sociala durabila a localitatii, cresterea calitatii drumurilor si podurilor comunale, integrarea in reteaua  de distributie a nergiei electrice a gospodariilor individuale care nu beneficiaza de curent electric;
  • Implementarea prevederilor angajamentelor prevazute in capitolul 22 - Mediu, din Programul de Aderare la  Uniunea Europeana, prin consolidarea capacitatii de gestionare a deseurilor, a capacitatii de protectie a naturii, realizarea infrastructurii de prevenire a poluarii fonice etc
    PROGRAMUL CONSILIULUI LOCAL DRACSENEI  DE DEZVOLTARE ECONOMICO –  SOCIALA A COMUNEI DRACSENEI, PE PERIOADA 2008 - 2013
    Integrare europeana

  • Fundamentarea politicilor publice pe principiile si orientarile formulate in documentele Uniunii Europene - Elaborarea si adoptarea de hotarari, strategii si programe pe baza Strategiei de Dezvoltare Durabila a Uniunii Eropene, Politicilor de  Dezvoltare Regionala, Politicii Agricole Comune si altor documente programatice ale Uniunii Europene;
    • Realizarea unui plan de actiune pentru imple-menatarea politicilor publice ale UE la nivel de comuna    2008- 2009
  • Cresterea gradului de absortie a fondu-rilor nerambursa-bile la nivel de comuna   
    • Elaborarea unui portofoliu de proiecte pentru dezvoltarea economico- sociala a comunei in vederea accesarii fondurilor de preaderare si a celor structurale;
    • Intocmire si depunerea de cereri de finantare, in vederea obtinerii de fonduri externe nerambursabile, in cadrul programelor pentru care comuna Dracsenei este aplicant eligibil;
    • Mediatizarea programelor guvernamentale, ale Delegatiei Comisiei Europene si ale organizatiilor din tara si strainatate prin care se acorda asistenta financiara Romaniei 2008 - 2009
  • Cresterea capacitatii institutionale a administratiei publice in ceea ce priveste procedurile europene cu privire la derularea fondurilor de coeziune si a celor structurale    
  • Pregatirea functionarilor publici in vederea acccesarii fondurilor structurale;
    • Realizarea unor proiecte de infrastructura
    • Reabilitarea si modernizarea scolilor (Scoala cu clasele I - IV din Dracsenei si Scoala cu clasele I-IV Odobeasca precum si Scoala cu clasele I - VIII din Dracsani ,  
    • Reabilitarea si modernizarea drumului judetean: DJ 612 B - Satu-Vechi - Dracsenei (8 km), si a drumurilor satesti: DS 617, DS 557 + DS 544 + DS 361 + DS 360 + DS 344, DC 153, toate se afla in satul Dracsenei
    • Reabilitarea si modernizarea drumurilor satesti: DS 590 , DS 435,  din satul Dracsenei
    • Reabilitarea si modernizarea drumurilor satesti: DS 85 , DS 214 si DS 337   din satul Odobesca .
    • Reabilitarea si modernizarea drumurilor satesti: DS 113 si DS 159   din satul Satu-Vechi ,
    • Relizarea unor alei pietonale de-a lungul DS 617si modernizarea podurilor care traverseaza DS 617;
    • Reabilitarea monumentelor eroilor situate in satele Odobesca , Dracsani si Dracsenei;
    • Regularizarea si ecologizarea raului Burdea ;
    • Infiintarea sistemului de alimentare cu apa a comunei;
    • Infiintarea canalizarii comunei si a statiei de epurare a apelor menajere;
    • Construirea unei sali de sport;
    • Construirea unui teren complex de sport
    • pentru fotbal, handbal, volei, baschet etc 2008- 2009
    Protectie sociala
  • Sensibilizarea si informarea opiniei publice asupra drepturilor persoanelor asistate   
    • Actiuni de mediatizare in vederea imbunatatirii atitudinii si comportamentului general privind problematica integrarii in societate a persoanelor cu probleme de ordin social si a familiilor acestora 2008 - 2009
  • Integrarea sociala a copiilor si tinerilor institutionalizati  
    • Furnizarea de servicii de tip rezidential si furnizarea de servicii de recuperare 2009 - 2010
  • Crearea unui sistem de suport pentru persoanele varstnice
    • Stabilirea de parteneriate cu organizatiile civile si cultele religioase furnizoare de servicii de asistenta sociala destinate persoanelor fara familie sau cu alte organisme autorizate pentru dezvoltarea  serviciilor sociale comunitare 2011 - 2013
    Agricultura si dezvoltarea rurala
  • Stimularea transformarii gospodariilor taranesti in ferme familiale cu caracter comercial    
    • Asistenta tehnica si logistica acordata fermierilor, inclusiv apicultorilor, in vedera realizarii de proiecte viabile pentru obtinerea de finantare nerambursabila care sa conduca la modernizarea exploatatiilor agricole, zootehnice si apicole 2008-2010
  • Sprijinirea valori-ficarii productiei agricole
    • Infiintarea de centre de colectare a laptelui, conform cerintelor UE 2009 - 2011
  • Dezvoltare si modernizarea satelor 
    • Asistenta tehnica si logistica, cu  finantare nerambursabila, pentru realizarea cadastrului teritoriului comunei;
  • Asistenta tehnica si logistica, cu finantare nerambursabila, pentru realizarea investitiilor care au ca scop modernizarea si dezvoltarea infrastructurii rurale 2008 -2013
    Turism
  • Valorificarea potentialului turistic al zonei   
  • Realizarea infrastructurii necesara punerii in valoare a monumentelor istorice din comuna Dracsenei;
    • Promovarea turismului cultural - religios 2008 - 2013
    Protectia mediului
  • Intarirea capacitatii de implementare a legislatiei  comunitare   
    • Aplicarea directivelor, deciziilor, normelor si reglementarilor specifice, aplicabile in UE si in Romania
  • Organizarea registrelor de date si informatii privind mediul inconjurator;
  • Crearea infrastructurii de prevenire a poluarii fonice pe DJ 612 B, impreuna cu Administratia  Nationala a Drumurilor 2008 - 2013
    • Consolidarea capacitatii de gestionare a deseurilor  
    • Organizarea sistemului de management integrat al deseurilor;
  • Organizarea de puncte de colectare selectiva a deseurilor, inclusiv de ecarisaj 2008 - 2013
    • Asigurarea, in permanenta, a calitatii apei potabile
    • Monitorizarea calitatii apei potabile 2008 - 2013
Datele si cifrele sunt rezultatul unor statistici interne ale Primariei Dracsenei, ele fiind realizate de catre compartimentul integrare-europeana, proiecte- programe.


Copyright Author - MindMagnet Software Romania - developed for KYO INC